Teknoloji

Uçakta Depreme Yakalanırsak Ne Kadar Riskliyiz?

Ülkemizde yaşanan talihsiz olaylarla bir kez daha anlamış olduğumuz gibi, depremlerin nedeni doğa olabilir. en büyük felaketlerden biridir. Yaşadığımız topraklarda oldukça yıkıcı sonuçları olabilir.

Eğer bir uçak yolculuğundaysanız, karada meydana gelen bir depremin neden olduğu Gürültüyü ve titremeyi hissediyor musunuz? Sizi hangi tehlike bekliyor olabilir?

Sismik dalgalar dünyayı aşağı yukarı hareket ettirerek büyük felaketlere neden olabilir.

Yerkabuğunda ani bir kırılma veya kayma meydana geldiğinde, tıpkı bir su kütlesindeki hareketten gelen güç gibi, güç de dalgalar şeklinde iletilir. sismik dalgalardayayılır.

Sismik dalgaların bir biçimi olan yüzey dalgaları, tıpkı bir su kütlesindeki dalgalar gibi davranır. Dünyayı yukarı ve aşağı hareket ettirerek büyük hasar ve felaketneden olabilir?

Yer sarsıntılarının sonuçları ortada, yani su ve hava?

Bizim için, Dünya’nın etkileşime girdiğimiz kısımları çoğunlukla karadır, ancak gezegenimiz hava ve su da içerir. Deniz tabanındaki depremler, üzerindeki suyu tsunamiler şeklinde harekete geçirirken, neden atmosferde de bazı olaylar yaşanmasın?

Sismik dalga türlerinden biri olan S dalgaları, sıvı ve gazlarda yayılmaz.

Bir deprem sırasında açığa çıkan güç, ses veya su dalgalarına benzer ve Sismik dalga denilen dalgalarla yayılır. Bu dalgalar arasında “vücut dalgaları” P dalgaları ve S dalgaları olarak ikiye ayrılır.

P dalgaları en hızlı yayılan dalga türü olduğu için deprem kayıt cihazlarında (sismograflarda) görülen ilk dalgalardır. Ancak, insan işitme eşiğinin altındadır. Bir sarsıntı “duyduğumuzda”, genellikle sismik dalgaları duymayız. Bunun yerine sismik dalgalar katı madde hareket ettiğinde üretilen ses(bir binanın ve içindekilerin uğultusu gibi).

Daha yavaş yayılan S dalgaları, kayıtlara ikincildir ve yayılma yönünde titreşim hareketi dik dalgalardır. S dalgaları sıvı ve gazlarda yayılmaz.

Dalgalar havada hareket ettikçe yoğunluklarını kaybederler.

Uçan bir uçaktan depremin sesini algılayamazsınız. Fizikçilerin dalgalar havada hareket ederken “zayıflama” adını verdikleri kavram sayesinde yavaş yavaş yoğunluğunu kaybetmek.

Durum böyle olunca, sismik dalgalar 30.000 fit (9.144 metre) gibi tipik seyir irtifasına ulaştığında, dalgalar o kadar sakinleşirdi ki, uçağın kendisinin gürültüsü ve hareketi bile dalgaları bastıracaktır. Bu nedenle uçaktan sallanmayı duymaz ve hissetmezsiniz.

Ancak bu, risk altında olmadığınız anlamına gelmez.

Titremeler volkanik aktiviteye neden oluyorsa ve uçuş düşük seyir seviyesinde ilerliyorsa, bu durum türbülansa neden olabilir. Ayrıca, büyük bir depremde havalimanı pistleri sıvılaşma nedeniyle hasar görürse, büyük tehlike ilekarşılaşılabilir.

Yıkıcı bir sarsıntıdan bahsettiğimiz için kule ile bağlantı kurmak isteyen pilot kule ile bağlantıyı kuramayabiliyor. Ayrıca; pist ışıkları ve tüm aydınlatma sistemleri kapalı olabilir, navigasyon cihazları sinyal vermeyebilir, radar sistemlerikullanılamaz hale gelebilir.

Kısacası; uçaktayken depremin etkilerini yaşamasanız bileİniş sırasında büyük bir risk ile karşı karşıya gelebilirsiniz.

Kaynaklar: How Stuff Works, Sakarya Üniversitesi

 

altintasajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu